Vraag hier het gratis whitepaper boordevol praktische tips aan!

Klanten werven door het geven van presentaties

klanten werven met presentatiesAl een aantal jaar geef ik presentaties over onweerstaanbaar zakendoen en sinds het verschijnen van mijn boek “Verleid de klant” staan er maandelijks een paar op het programma. Van grote events voor onder meer Managementboek.nl tot bijeenkomsten van netwerkclubs of relatiedagen van klanten. En ik vind het geweldig leuk om te doen!

Los daarvan ben ik er van overtuigd dat presentaties geven – betaald of voor een fleurige bos bloemen – waardevol is voor iedere ondernemer en (sales) professional. Je bereikt je doelgroep op speciale wijze en kunt op unieke wijze laten zien en horen wat jouw expertise is. Met als bijkomend voordeel dat je het jezelf makkelijker maakt om door deze vorm van acquisitie nieuwe klanten te werven. Eventuele plankenkoorts kan de prullenbak in: met deze zeven tips word je een spreker waar mensen graag naar luisteren!

 

1.      Wat en waarom, niet hoe

Als je presentaties geeft wil je mensen vooral inspireren en laten inzien welke kansen en mogelijkheden zij hebben op het vlak van jouw expertise. Leg daarom in presentaties uit wat van belang is en waarom dat zo is. Ga niet of heel beperkt in op hoe iemand veranderingen zou moeten aanpakken. Niet alleen overweldig je de aanwezigen dan met te veel informatie, je geeft ook nog zoveel weg dat ze jou misschien niet meer hoeven in te schakelen. Dit is vooral goed om in de gaten te houden als je gratis presentaties geeft met als doel klanten te werven. Wordt je ingehuurd, dan is wat meer verdieping soms wel mogelijk. En ook dan: pas op dat je niet te veel informatie uitstort over je publiek.

 

2.      Ken je publiek

Verdiep je in de groep waar je voor gaat spreken. Zo kun je voorbeelden en tips beter laten aansluiten op de aanwezigen wat zij onbetwist weten te waarderen. Bovendien kun je goed inspelen op hun kennisniveau als je weet wie je voor je hebt.

 

3.      Ultieme voorbereiding

De presentatie in Powerpoint, Keynote of Prezi werkt je tot in de puntjes uit. Met veel fotomateriaal, weinig tekst en misschien wel enkele korte filmpjes. Afwisseling houdt mensen scherp en nieuwsgierig. Bedenk: de presentatie is een leidraad voor jezelf, de echte inhoud staat er niet op. Die ga jij immers op sprankelende wijze uiteen zetten.

 

4.      Oefenen, oefenen, oefenen

Start je pas net met presenteren of ontwikkel je een presentatie die helemaal nieuw is? Schrijf de tekst dan zo goed mogelijk uit. Niet om die vervolgens op te lezen, maar om het voor jezelf een keer goed op een rij te zetten. Daarna ga je oefenen: voor de spiegel, voor vrienden en vriendinnen, voor een camera, met een coach, etc. Hoe vaker je de tekst hebt uitgesproken en de sheets kent, hoe relaxter je voor je publiek staat. Test ook alle hulpmiddelen vooraf, niks vervelender dan haperende techniek.

 

5.      Beweeg

Achter een katheder staan, een microfoon waarachter je gezicht verstopt of stokstijf op een plek blijven staan is niet heel aantrekkelijk om naar te kijken. Je bent toch al snel een half uur aan het woord. Loop gedurende je presentatie een enkele keer van links naar rechts en weer terug. Maak met je armen en handen ondersteunende gebaren en kijk je publiek aan. Spreek je voor een grote groep, vraag dan om headset i.p.v. handmicrofoon.

 

6.      Betrek je publiek

Stel eens een vraag, gericht naar iemand die je aankijkt of in het algemeen. Zoek oogcontact met enkele mensen. Gebruik humor om een ontspannen sfeer te creëren. Entertain je publiek en maak het hen naar de zin. Op die manier hou je hen betrokken bij jouw verhaal.

 

7.      Call-to-action

Wil je mensen een cadeautje aanbieden? Bijvoorbeeld een gratis E-book, de presentatie, je nieuwsbrief, etc. Voeg dan een call-to-action toe. Subtiel, je staat er niet met een verkooppet op (zeker niet als je ervoor betaald krijgt!). Attendeer mensen op meer interessants dat je te bieden hebt en vertel dat ze je een seintje kunnen geven om het te ontvangen. Verzamel visitekaartjes of laat je publiek een formulier met contactgegevens invullen.

 

Bonustip

Bezoek presentaties van ervaren sprekers en kijk de kunst bij hen af. Zie wat zij voor informatie in de slides stoppen en wat ze vertellen, hoe ze zich bewegen en meer.

 

Wil je mij boeken als spreker? Ook dat kan natuurlijk, ik kijk er naar uit! Alle informatie lees je op mijn website   of neem direct contact met mij op.

Heb jij ervaringen met het geven van presentaties? Deel ze bij de comments hieronder en laat anderen zien hoe jij deze manier van acquisitie in zet.

 

© Daniëlle de Jonge. Alle rechten voorbehouden. Je mag artikelen geheel of gedeeltelijk elders publiceren met vermelding van het copyright en een verwijzing naar www.commercielecommunicatie.nl. Graag ontvang ik er bericht over.

 


One thought on “Klanten werven door het geven van presentaties

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Referenties

De trainingen laten daadwerkelijk verandering zien binnen onze teams, verkoopgesprekken zijn gestructureerd en concreet.

Peter van Aken,
Sales Manager Energetica Natura

Ze weet tijdens presentaties snel de aandacht van mensen te pakken, maakt makkelijk contact en inspireert!

Ruud van Hecke,
Rayondirecteur Rabobank Regio Schiphol

Lees hier wat andere klanten zeggen ....