Vraag hier het gratis whitepaper boordevol praktische tips aan!

4 cruciale manieren van acquisitie

Van alle presen4 manieren van acquisitietaties en trainingen die ik geef, gaat een groot deel over acquisitie. Bij nieuwe én bestaande klanten, want relatiebeheer is in mijn beleving ook – indirect – acquireren. Klanten met wie je al zaken doet vertroetel je op persoonlijke en onderscheidende wijze, zodat ze graag zaken met je blijven doen. Tegelijkertijd blijf je actief in het werven van nieuwe klanten. Want die blijf je nodig hebben. Sommigen gaan immers weg en anderen gun je met veel plezier aan je concurrenten. In mijn boek ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie’ introduceer ik DANSen als cruciale acquisitiestrategie. DANS is in dit geval het acroniem voor de vier manieren van acquisitie die iedereen onder de knie hoort te hebben: Direct contact – Aanbevelingen – Netwerken – Spreken. Ga je mee dansen?!

 

Slimme acquisitie gaat niet om het maken van zo veel mogelijk afspraken, wel om het maken van zo veel mogelijk kwalitatieve afspraken. Daar heb je tenminste wat aan. In plaats van lukraak te schieten met hagel richt je zorgvuldig acties op jouw ideale klant. Helemaal Human2Human. Zo doe je dat bijvoorbeeld:

 

Direct contact
Direct contact is de snelste manier om potentiële klanten te benaderen. Tip: op vrijdagen bellen leidt vaak tot relaxte gesprekken en meer afspraken.
• Bel of mail wekelijks een potentiële klant met een onderscheidende binnenkomer.
• Benader minimaal elke week een potentiële klant via LinkedIn.
• Stuur een wervende ansichtkaart naar een nieuw contact en bel na.

Aanbevelingen
Aanbevelingen vormen een krachtige manier om in contact te komen met nieuwe klanten.
• Benader wekelijks een klant om via hem of haar een nieuw contact op te doen.
• Benader elke week een doorverwijzer uit je netwerk en vraag om een introductie.
• Vertel op je sportclub of hobbycursus wat je doet.

Netwerken
Contact leggen en doeltreffend opvolgen levert je zonder twijfel nieuwe klanten op.
• Benader aanwezigen al voordat de bijeenkomst plaatsvindt.
• Besteed minimaal een uur per week aan de follow-up van potentiële klanten.
• Verdiep het contact met de collega’s bij jouw vrijwilligerswerk.

Spreken
Spreken is een ideale manier om iemand met jouw deskundigheid kennis te laten maken.
• Organiseer elk kwartaal een webinar of andere onlinepresentatie.
• Geef een presentatie op beurzen of bij verenigingen.
• Vraag genodigden van een seminar om een relatie mee te nemen.

Dit zijn een aantal tips uit het hoofdstuk over ‘Aan tafel komen’ uit mijn boek. Doe er je voordeel mee en geniet van je acquisitieactiviteiten!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Referenties

De trainingen laten daadwerkelijk verandering zien binnen onze teams, verkoopgesprekken zijn gestructureerd en concreet.

Peter van Aken,
Sales Manager Energetica Natura

Ze weet tijdens presentaties snel de aandacht van mensen te pakken, maakt makkelijk contact en inspireert!

Ruud van Hecke,
Rayondirecteur Rabobank Regio Schiphol

Lees hier wat andere klanten zeggen ....